Это первая книга, с которой я начал знакомство с Blender. В электронном виде ее можно приобрести на сайте издательства: https://www.packtpub.com/blender-3d-2-49-architecture-buildings-and-scenery/book

Или же "слить" где - нибудь в Сети, забесплатно. На Ваш выбор.

Почему я избрал именно эту книгу для начала знакомства с Blender 2.49b?

Мне показалось, что с ее помощью можно будет добиться довольно впечатляющих результатов в начальном моделировании, чтобы окрыленным успехом приняться за более тривиальные задачи.

В своих переводах я никоим образом не претендую на высокий профессионализм, это перевод для личного пользования, не издания. Кое - какие заковыки английской грамматики будут опущены в угоду сути дела, а именно - научиться профессионально ( в будущем ) моделировать и продавать собственные работы в графике и анимации, созданные в открытом ПО.

Оставляю за собой право внесения изменений в иллюстративный материал книги, поскольку оригинальные иллюстрации не всегда точно отражают то, что творится в рабочем пространстве. По возможности буду создавать видеоролики или же устные комментарии по процессу работы.

13-03-2011

Содержание книги на английском

, которое по мере работы над переводом будет заменено на русское.

Preface 1

Chapter 1: Introduction to Blender and Architectural Visualization
Architectural visualization
How about Blender 3D?
Hardware and software requirements for Blender
Other tools for visualization
CAD and 3D architectural modeling
3D models from the Internet
Visualization with Blender Summary

Chapter 2: Blender 3D: Quick Start
Interface
Windows and menus
Multiple windows
Merge windows
Header
Add or remove a header
Active window
Keyboard shortcuts
3D visualization
Selecting objects
Selecting by name
Renaming objects
3D Cursor
Cursor Snap
Modes

Creating Objects
Erasing Objects
Duplicating Objects
Transforming Objects
Cameras
Render Basics
Render Preview
Summary

Глава 3: Моделирование.
Типы объектов
Меш - примитивы
Меш - редактирование
Трансформации
Точные трансформации
Петлеобразное подразделение (Loop Subdivide)
Инструмент "Нож" (Knife tool )
Selecting loops
New edges and faces
Merge
Removing double vertices
Extrude
Extrude with vertex
Extrude with edges
Extrude with faces
Constraining the extrude
Modeling example
Modifiers
Subsurf modifier
Smoothing faces
Array modifier
Array example
Boolean modifier
Mirror modifier
Groups
How to create a group?
Proportional editing
Summary

Chapter 4: Modeling for Architecture
Architectural modeling
Modeling by proportions
Planning is the key to success
Precision modeling
Edge length
Transforming with precision
Layers
Modeling in practice
Walls
Rounded corners
Symmetry
Openings
Floors and Lining
Modeling using the walls
Modeling with separated objects
Starting from a CAD drawing
Preparing the DXF files
Importing DXF files
Summary

Chapter 5: Modeling Details
Level of detail
Windows
Doors
Summary

Chapter 6: Modeling Furniture
Create models or use a library?
How to get started?
Appending models
Importing models
Modeling a chair
Modeling a sofa
Summary

Chapter 7: Materials
Creating and organizing materials
Material color
Solid color
Gradient colors
Shaders
Diffuse
Specular
Ray tracing
Creating glass
Simple glass
Mirrors and reflections
Glossy reflections
Glossy transparency and frosted glass
Ray traced shadows
Wireframe materials
Self-illumination
Summary

Chapter 8: Textures
Procedural textures vs. Non-procedural textures
Texture library
Applying textures
Mapping
Normal map
UV mapping
Unwrapping scripts
Summary

Chapter 9: UV Mapping
What is UV mapping?
Why UV mapping?
Marking the model
What makes a good seam?
Unfold the model
Editing the unfolded model
Export the unfolded mesh
Smart projections
Summary

Chapter 10: Light Basics
Lamp
Energy
Distance
Color
Controlling light
Hemi
Sun

Area
Spot
Volumetric shadows
Soft shadows
Lighting exercise
Summary

Chapter 11: Radiosity and Ambient Occlusion
Global Illumination (GI)
Radiosity
Vertex Paint
Ambient Occlusion
Outdoor scene
Indoor Scene
Summary

Chapter 12: Global Illumination with YafaRay
Installing YafaRay
Blender and YafaRay
YafaRay setup
YafaRay objects
Cameras in YafaRay
Lights in YafaRay
Selecting a Lamp
Selecting a Sun
Selecting an Area
Selecting a Spot
Mesh light in YafaRay
YafaRay materials
Creating diffuse material for a wall
Creating a mirror
Creating semi-transparent fabric
Creating blurred reflections
Creating glass
Using textures with YafaRay
YafaRay render methods
Rendering an interior scene
Rendering an external scene
Summary

Chapter 13: Animation for Architectural Visualization
Animation
Planning the animation
Animatic

Animation and frames
Keyframes
Creating keyframes
Timeline
Managing keyframes
IPO curves
Editing the curves
Using curves
Animating a camera
Adding a target
Rendering animation
Video Sequence Editor
Editing video
Preview the video
Effects
Meta Strip
Exporting the video from the Sequencer
Interactive animation
Logic bricks
Sensors
Controllers
Actuators
Walk-through
Export walk-through
Summary

Chapter 14: Post-Production with Gimp
Gimp interface
Selection tools
Selecting regular shapes
Selecting by color
Color adjustment
Color balance
Hue and saturation
Color level
Layers
Create a new layer
Create a new layer from a selection
Adding a background image
Fixing errors
Watermark
Summary

Chapter 15: Blender 2.50 and Architectural Visualization
Development of Blender 2.50
User interface
Managing windows
3D View
Modeling
Materials and textures
Rendering
Animation
Summary

Сделать бесплатный сайт с uCoz